17.08.2015

"Ucząc psa czytać" Jonathan Carroll




Autor: Jonathan Carroll
Wydawnictwo: Rebis
tłumaczenie: Jacek Wietecki
tytuł oryginału: Teaching the Dog to Read
data wydania: 21 kwietnia 2015
ISBN: 9788378187325
liczba stron: 98




Jonathan Carroll jest autorem, którego szczególnie upodobali sobie polscy czytelnicy. Nic więc dziwnego, że to właśnie u nas jego książki ukazują się w pierwszej kolejności. Carroll zwykł opisywać świat rzeczywisty, choć w jego powieściach nie brakuje elementów magii, czy też postaci z zaświatów. Nie inaczej jest w krótkiej, ale urokliwej książeczce zatytułowanej "Ucząc psa czytać".

Tony Areal z dnia na dzień staje się wybrańcem losu. Najpierw ktoś przesyła mu zegarek wart dziewięć tysięcy dolarów, o którym od dawna marzył, nieco później do jego ręki trafiają kluczyki do luksusowego auta i wszystko wskazuje na to, że to właśnie on jest jego właścielem. Jakim cudem skromny urzędnik, będący przedmiotem drwin kolegów, z dnia na dzień staje się tak majętnym i - co tu kryć - pożądanym przez kobiety człowiekiem? 

98 stron to naprawdę mało, szczególnie gdy brać pod uwagę tak ciekawą fabułę. "Ucząc psa czytać" jest jednak elementem akcji, której uczestnicy, znani pisarze, mieli napisać krótkie nowelki. Carroll wywiązał się z zadania nadzwyczaj dobrze. Mamy tutaj pozornie przeciętną sytuację wyjściową, która z minuty na minutę staje się coraz bardziej zwariowana. Minie naprawdę sporo czasu zanim autor pozwoli nam zrozumieć, o co w tym wszystkim chodzi. Zakończenie okazuje się co najmniej tak niebanalne jak cała reszta.

Niewielka objętość w żaden sposób nie ograniczyła pisarza, który nie tylko zdołał napisać zaskakującą historię, ale również przemycić do niego bardzo ciekawe zagadnienie. Jeżeli faktycznie przychodzimy na świat wielokrotnie to czy każde nasze kolejne wcielenie ma w sobie coś z poprzedniego? To pytanie zapewne nurtowało również osobę, która stworzyła okładkę do nowelki. Z całą pewnością jest ona adekwatna do tematu, choć i nieco odrażająca, czego z całą pewnością nie można powiedzieć o samej nowelce.

"Ucząc psa czytać" to pozycja, która intryguje i dostarcza sporej dozy dobrej rozrywki. To niebanalna opowiastka, która z całą pewnością bardzo dobrze sprawdzi się w ciepły, letni wieczór. Zachęcam do lektury.  



Ucząc psa czytać [Jonathan Carroll]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE

6 komentarzy:

  1. Dopiero teraz przyjrzałam się okładce i rzeczywiście, jest w niej coś przerażającego. Co do fabuły to sam opis mnie bardzo zaintrygował i od kilku dni mam tę pozycję na czytniku. W wolnej chwili przeczytam. Cieszę się, że choć objętościowo historia jest niewielka to bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka zrobiła na mnie spore wrażenie, pomimo tej niewielkiej objętości. Carroll ma w sobie coś magnetycznego, czarownego i ta nowelka doskonale to pokazuje :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zakochałam się w Krainie Chichów tego autora. Książka jest fenomenalna. Okładka tej książki mnieprzeraża, ale mam zamiar po nią sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam na półce kilka książek tego pisarza i chyba będę musiała się w końcu na czym polega jego fenomen. Swoją drogą bardzo podoba mi się okładka tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Z każdą kolejną recenzją coraz bardziej ciekawi mnie ta książka. Trzeba będzie w końcu ją zdobyć. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam pierwsze powieści Carrolla. Czytam wszystko, co napisze, ale ostatnie książki przynoszą mi tylko rozczarowanie. Tej jeszcze nie czytałam i bardzo chciałabym odkryć, że pisarz wrócił do formy sprzed lat.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...